یک موجود زنده
یک موجود زنده

یک موجود زنده

۵ - پدیده‌ای به نام جومونگ!

شب که می‌شه، می‌بینی یهو خونه سوت و کور شد. این طرف و اون طرف رو نگاه می‌کنی و می‌بینی که بله! همهٔ اعضای خونواده جمع شدن پای تلویزیون که چی ببینن! جومونگ!

با خودم خیلی فکر کردم که بفهمم چرا این سریال انقدر محبوب شده. حتّی حاضر شدم یه چند قسمتی‌ش رو هم نگاه کنم. چند مورد به نظرم رسید:

۱. سریال جومونگ هیچ دغدغهٔ طولانی مدّتی برای مخاطبینش ایجاد نمی‌کنه. یعنی به محض این‌که قسمت تموم شد، و شما رفتید سراغ کار خودتون، کاملاً می‌تونید همه چیز رو فراموش کنید و تا قسمت بعدی بهش حتّی فکر هم نکنید. این رو مقایسه کنید با سریال‌های ایرانی مثل خانه‌ای در تاریکی که هر قسمت که تموم می‌شد آدم دلش می‌خواست  کلّه‌ش رو بکوبه به دیوار و بفهمه قسمت بعدی قراره چی بشه. یا با یه سریال خارجی مثل «گم‌شدگان» که تعلیق آخر قسمت‌ها بیننده‌ها رو یک هفتهٔ کامل مشغول می‌کنه.

۲. دنبال کردن وقایع این سریال هیچ احتیاجی به تفکّر نداره. شخصیّت‌های فیلم انقدر احمق هستن که پیچیده‌ترین استراتژی‌هاشون توسّط بچه‌های دبیرستانی قابل حدس زدنه. وقتی که سریال رو نگاه می‌کنید، به شما اجازه داده نمی‌شه که کوچک‌ترین استفاده‌ای از ذهنتون بکنید و همه‌چیز براتون شرح و بسط داده می‌شه. به عبارت دیگه، این سریال یه نمونهٔ کامل از یه ابزار رسانه‌ای کردنه.

۳. مردم ایران، به طور کلّی از نظر فرهنگی اقناع نشده‌ن. تا همین چند سال پیش، فرهنگ خودشون توسّط نظام حاکم به عنوان یه چیز منفی قلم‌داد شده و اسطوره‌های تاریخی‌شون مثل کوروش به صرف شاه بودن کنار زده شدن. جدیداً هم هی بهشون می‌گن به اصل و فرهنگ خودتون برگردید. از طرف دیگه، اجازهٔ دست‌رسی به فرهنگ‌های مختلف و متنوّع دنیا بهشون داده نمی‌شه. به همین دلیل وقتی یه سریالی مثل جومونگ شروع می‌کنه به بیان یه فرهنگ غنی ولی تازه در قالب یه سری کلمات ساده و سهل‌الفهم، مردم ما جذبش می‌شن. اصلاً چرا راه دور بریم، وقتی یه سریالی مثل «شب‌های برره» با یه فرهنگ ساختگی و تخیّلی، فرهنگ معیار ما رو تحت‌الشّعاع قرار می‌ده، فکر می‌کنم دیگه احتیاج زیادی به تحلیل فرهنگی نباشه!

امّا این‌که من به این سریال گیر دادم، علّت خاصّی داره. الآن اگه شما با خیلی از افراد عادّی جامعهٔ ما صحبت بکنید، براتون به طور کامل نقل خواهند کرد که چه‌طور و به چه شکلی سلسله‌های مختلف چین و کره به هم مرتبط هستند و براتون تعریف می‌کنن که پسر کدوم یکی از شخصیّت‌های ملّی‌شون پسر کدوم یکی از شخصیّت‌های دیگه‌شون رو چه شکلی به قتل رسونده.

حالا شما از همون آدما، بپرسید که جریان و ماجرایی که بین کریم‌خان زند و آغامحمّدخان قاجار گذشته رو برای شما تعریف کنه. یا اصلاً بگه که اوّل اشکانیان بوده یا افشاریّه؟یا نه، نیم ساعت براتون در مورد تاریخ معاصر ایران حرف بزنه. فکر کنم معلومه منظورم، نه؟

برای من این سؤال پیش اومده که چرا مسؤولین ما در صدا و سیما به خودشون اجازه می‌دن به این شکل تاریخ و فرهنگ یه ملّت دیگه که شاید از ما چند هزار سال کم‌تر عمر کرده باشه رو به ملّت ما تزریق کنن؟ آیا انقدر مشکله درست کردن یه سریال پر محتوا (یا حتّی کم‌محتوا) در مورد خودمون که جذب مخاطب بکنه؟

البتّه من از نهادی که به یه سریال مهملی مثل «چهل سرباز» بودجه و اجازهٔ ساخت و تولید و پخش داده، و به این شکل شاه‌نامهٔ فردوسی و فرهنگ ما رو به مسخره گرفته، انتظار دیگه‌ای هم ندارم. ولی دلم می‌خواست این موضوع رو با خودم و شما یک بار مطرح کرده باشم.

(نوشته شده در ۲۱ فروردین ۱۳۸۸)

نظرات 19 + ارسال نظر
molden دوشنبه 11 خرداد 1388 ساعت 06:39 ب.ظ

هوووم! جومونگ... منم میبینم! واسه سرگرمی شاید.اما آخه از همه‌ برنامه‌های دیگه بهتره! همش که نمیشه ماهواره دید! :دی
ولی تو رو خدا بی خیال. اینا برنامه نسازن خیلی بهتره!!! خدایی جومونگ از یوزارسیف که بهتره! یا همون چهل سرباز که بیشتر شبیه طنز بود! آبرو نمیذارن دیگه! کلا نسازن بهتره...
هرچند قبول دارم مردم رو با فرهنگ کره خفه کردند! یانگوم. امپراطور دریا. حالام این! دیگه مردم کره‌ زده شدن...
من prison break رو توصیه میکنم جاش! خانواده من که جای جومونگ و اینا فرار از زندان میبینن فعلا

هوووم! فرار از زندان رو دیدم. بد نبود. ولی یه خورده آخراش آبکی تموم شد.

molden دوشنبه 11 خرداد 1388 ساعت 06:52 ب.ظ

راستی نارنجی خیلی خوبه. قشنگه! کلی شاد شدم مرسی :دی

:دی

پیله دوشنبه 11 خرداد 1388 ساعت 09:12 ب.ظ

کاملا با دلیلات موافقم. من روزایی که بعد از 14 ساعت، 8:30 می رسم خونه تنها بازده ام همینه که این فیلم رو ببینم بس که همه چی راحته فهمیدنش. و اگه این اتفاق هم نیفته من کلا اصلا یادم نمی مونه چنین فیلمی هست. نیست خیلی هیجان دارم ببینم چی میشه؟!! :دی
اما در مورد فرهنگ ایران و اینکه چرا ما تاریخ خودمون رو نمیدونیم و اینا: کلا به نظرم دونستن تاریخ و فرهنگ کل ملت ها برای اکثر آدم ها جالبه ولی مردم ما با دیدن خیلی بیشتر ارتباط برقرار می کنند تا خوندن. حالا به قول تو وقتی یه فیلمی بیاد این فرهنگ ها رو انقدر راحت و میشه گفت تا حدی جذاب و خوب نشون بده، جذب مخاطب تقریبا طبیعیه. به اضافه اینکه فرهنگ ملت های شرق آسیا شباهتهایی هم با فرهنگ ما داره و این خودش باعث برقرار کردن ارتباط بیشتر میشه.
حالا وقتی فرهنگ و تاریخ ما نشون داده نمی شه خیلی از مردم هم که کلا گرایش آنچنانی به خوندن کتاب ندارند پس چیزی هم بلد نیستند.
اینکه صدا و سیما هم می یاد این سریال رو نشون می ده صرفا به خاطر جذب مخاطبه نه هیچ چیز دیگه. این چند وقت بعد از پخش یانگوم که مورد استقبال قرار گرفت، پخش فیلم های کره ای زیاد شده. ولی وقتی یه چیزی مثل چهل سرباز یا حتی کارگاه علوی ای که داشت تمام جریانها زمان پهلوی رو نشون میداد، درست می کنن و هیچ کسی هم نگاه نمی کنه، پس ترجیح میدن همون فیلم های کره ای رو پخش کنند.
جدا از همه اینا من ترجیح می دم اینا فیلمی درست نکن تا اینکه یه فیلم که پر از اشتباه تاریخی بسازن.

چه همه حرف زدم ؛)

هوم، امّا سری اوّل کارآگاه علوی که قشنگ‌تر هم بود انصافاً بیننده هم داشت.
مهم اینه که اصلاً چرا باید یه سریال مزخرفی مثل یانگوم این همه طرف‌دار پیدا بکنه.

greenplum دوشنبه 11 خرداد 1388 ساعت 09:46 ب.ظ

آخه میدونی !‌این سریال کره ای ها ارزون هم هستن!
مثلا همون یانگوم که اینجا واسش سرودست می شکستن یه سریالی بوده مثل این آیتم هایی که سالهاست در برنامه خانواده هر ظهر پخش میشه.خوب معلومه به نازلترین قیمت میارن اینجا نشون میدن سر مردم بی نوا رو گرم میکنن دیگه!
بده مگه؟ دور هم هستیم !

هوووم! ارزونی‌ش رو فکر نکرده بودم. آره ما هم با دامادمون چند وقت یه بار می‌شینیم دور هم بهش می‌خندیم :دی یوزارسیف هم همین کارو می‌کردیم البت!

رایان سه‌شنبه 12 خرداد 1388 ساعت 12:20 ق.ظ

فکر میکنم از سال ۶۰ - ۶۱ تی وی رو گذاشتم کنار. خلاص! ۲۷ - ۲۸ سالی میشه! دلیلش هم اوشین بود. اعصابم برام باارزشتر بود. تو سیمای ایران بجز داد و فریاد و بدآموزی چیز دیگه ای ندیدم.

بسیار کار خوبی کردین! ما البت از چند سال پیشا گذاشتیم کنار، ولی این یکی رو محض آموزش خودمون دیدیم.

رویا سه‌شنبه 12 خرداد 1388 ساعت 12:24 ق.ظ

سریال جومونگ هم از نظر محتوا ظعیفه هم از نظر متن و هم از نظر تصویر برداری و جلوه های ویژه...
صدا سیمای ما هر دفعه به یه چیزی گیر می ده..یه زمانی اوشین و هانیکو و از سرزمین های شمالی هی پخش می شد...بعدش گیر دادن به سریالهای ترکیه...بعدش سوریه...حالا هم کره....
خدا آخر عاقبتش رو ختم به خیر کنه..احتمالا بعد این از افغانستان و عراق سریال وارد می کنن مثل کالاهای چینی شون...

واقعاً خدا آخر و عاقبتش رو به خیر کنه!

گاما سه‌شنبه 12 خرداد 1388 ساعت 01:06 ب.ظ

سلام
جومونگ جالب هست ولی در حدی نیست ازش استقبال شده ...
چیزی که هست یه سری درسهایی هست که به مردم می تونه بده که ممکنه خوب باشه!
شاد و سلامت باشید

هوم؟ بالاخره شما موافق این سریالین یا نه؟ یا اصلاً آیا نظر خاصّی راجع بهش دارین؟

زرایر چهارشنبه 13 خرداد 1388 ساعت 11:44 ق.ظ

من هنوز ۵ دقیقه پشت سر هم از این سریال رو ندیدم.
گمونم حتی حوصله ی فکر نکردنم نداشته باشم. ):

هوم. منم.

رایان چهارشنبه 13 خرداد 1388 ساعت 04:40 ب.ظ

نیستین؟ سر نمیزنین؟ طوری نشده باشه اصراری نیست به تلف کردن اوقاتتون!

نه خبری نیست. کمی سرم شلوغ پلوغه. ممنون از سر زدنتون.

رافونه پنج‌شنبه 14 خرداد 1388 ساعت 08:08 ق.ظ

همیشه حالم از برنامه های صدا و سیما به هم می خورد هیچ وقت نگاه نمی کردم. برنامه های ماهواره هم بدتر
حالم از کارتون های دهه شصت به هم می خورد که همه شخصیت ها بی پدر و مادر بودند و کارتون ها توی اعصابمون می رفت
تمام روحیه مردم رو با فیلم ها و سریال های در پیتی به بازی می گیرند
کلا تمام فیلم و سریال هایی که روحیه عدالت خواهی و جنگ بر ضد ظالمان باشه منسوخ شده
همین مرد دو هزار چهره یه خونواده روانی رو به تصویر کشیده بود ملت نگاه می کنند و کرکر خنده اما من برای خودم اشک ریختم که این سریال رو دیدم.
تمام اسم های شاهنامه ای و اصیل ایرانی در سریال ها و فیلم های مزخرفشون نقش منفی اند و تمام اسم های عربی نقش مثبت
کلا می دونند دارند چی کار می کنند این مردم هستند که باید فکر کنند که اونها هم بیشتر وقت می گذرونند
برای خودم متاسفم که کاری ازم ساخته نیست

منم حالم به هم می‌خوره ازش. بسیار زیاد هم به هم می‌خوره.

greenplum پنج‌شنبه 14 خرداد 1388 ساعت 05:01 ب.ظ

بــــه سلاااام موجود زنده! داری امتحان می دی نه؟ بده بچه جون تموم میشه یه روزی

آری.

کوروموزوم نا معلوم شنبه 16 خرداد 1388 ساعت 03:24 ب.ظ http://xxxy.blogsky.com

من که جومونگ میبینم به هر حال بهتر از اینه که حوصلم سر بره ولی کلا سریال زیاد دوست نمیدارم.لاست و فرار از زندان رو هم منگو برام قراره بعد امتحانام اگه معدلیو که میخواد بیارم با جایزه هام بخره.ولی فیلم سینمایی یه چیز دیگست آدم میذاره تماشا میکنه بعدا هم نمیخواد بودنه چی میشه هی حوصلش سر بره.
قصد نداری آپ نمایی؟

قصد که داریم ولی حالش نیست :دی

مهرنوش شنبه 16 خرداد 1388 ساعت 06:48 ب.ظ

اینو زدم بدونی اینو ای... نصفه خوندم ... بعدم این چه قالب وبلاگیه؟؟؟؟؟؟ عجب !!!!!

عجب !!!!!

پروتی یکشنبه 17 خرداد 1388 ساعت 11:05 ق.ظ

خب بعد از غیبت کبری برگشتم که سلامی عرض کنم
چه قالب خوکشلیه
این همه نوشته رو چطوری بخونم خب؟
باشه میگم...این جومونگ رو نمیدونم اما کره ای ها در فرهنگ سازی خودشون واقعا باید سرمشق قرار بگیرن
یانگوم رو که یادتونه....فکر میکنین اون نهصدقسمتی که ملت ایران رو سر کار گذاشت کلا چی بوده؟ دقیقا دو خط در یک کتاب تاریخ
همون دوخ ط رو ژرورش دادن شد این...
بعد ما اصولایه شاهنامه میایم میسازیم که کل ملت میگن خدایا توبه....

واقعاً هم که خدایا توبه!

پروتی یکشنبه 17 خرداد 1388 ساعت 11:06 ق.ظ

ضمنا سه نفر به طرز مشکوکی گم شدن از یابنده تقاضا میشود بذاره همونجا که هستن بمونن :ی

:دی

Zaq دوشنبه 18 خرداد 1388 ساعت 02:22 ق.ظ http://zaq.blogsky.com

جومونگ خیلی هم عالی است!
امام محمود (ع)

الا لعنت الله علی قوم الظّالمین؟ (قرآن کریم) [در رابطه با امام محمود «(ع)» بود.]

رویا سه‌شنبه 19 خرداد 1388 ساعت 02:46 ق.ظ

این غیبت خیره؟

ان شاء الله.

مهرنوش جمعه 22 خرداد 1388 ساعت 08:54 ق.ظ

خسته میشویم ...

چه تفاهمی!

Kaka' چهارشنبه 27 خرداد 1388 ساعت 02:11 ق.ظ

جالب بود اما به ظنرم جفتشون باید در کنار هم باشه به هر حال الآن به من توهین کردی من جومونگ دوس دارم کلی ولی خب من در این مورد که خودمون باید برای تاریخمون فیلم بسازیم ام که کلا همیشه هی می گمش اما خداییش فیلمای ایرانی مون انقدره چرته که دومی نداره!

:دی عجب!
نمی‌دونستم! خب من که چندان نگاهش نکردم، ولی خدایی علّت این که نگاهش می‌کنی چیه؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد