یک موجود زنده
یک موجود زنده

یک موجود زنده

یک ذره صبر هم به من بی‌قرار بخش ...

اگر در کویر بگردید، گیاهان کمی می‌یابید که به رغم شرایط صعب، ذات گیاه‌گونهٔ خود را حفظ کنند و به تیرهٔ کاکتوس‌ها نپیوندند. یکی از این گیاهان، گیاهی است بغایت تلخ، که گاهی رنگش به زردی می‌زند. این گیاه، صبر نام دارد. نام دیگر این گیاه اَلوا (alva) یا اِلوا (elva) است.[۱]

ز خشمش تلخ تر چیزی نباشد در جهان هرگز
ز تلخی خشم او نشگفت اگر الوا شود حلوا (فرّخی)

صبر همین است. تلخی طاقت و تحمّل آن. یعنی چشیدن طعم روزگار، وقتی که می‌خواهیم باقی بمانیم.[۲]

به قول بسیاری از عرفا و فضلا، صبر آن‌چیزی است که بی‌شک می‌تواند انسان را راه‌نمای کمال باشد و بی‌نیازش کند از هر استمدادی، به جز استمداد از درگاه حق.

دارم عقیق صبر به زیر زبان خویش
مانند خضر، تشنهٔ آب بقا نِیم (صائب)

یعنی صبر آن‌چنان گوهری است که حتّی ره‌نورد را از احتیاج به هم‌راه و چراغ راه[۳] در نمی‌گذارد. و هم‌چنین بسیاری از ادیبان و بزرگان صبر را چون سپر بلایی می‌دانند که ایشان را از بلای روزگار حفظ می‌کند.

بدی‌ها به صبر از مهان بگذرد
سر مرد باید که دارد خرد (فردوسی)

گر صبر کنی به صبر بی‌شک
دولت به تو آید اندک اندک (نظامی)

اما یادمان نرود که صبوری یکی از مشکل‌ترین خصائل دست‌یافتنی است. انسان‌ها در بوتهٔ ابتلاء محتاج صبر و شکیبایی هر چه بیش‌تر هستند و اگر صبر هم‌نشین‌شان نباشد، در آزمایشات الهی باز می‌مانند.

و اگر خدا یاری‌مان نکند، به این خصلت نخواهیم رسید:

ای آن‌که پای کوه به دامن شکسته‌ای[۴]
یک ذره صبر هم به من بی‌قرار بخش (صائب)


اضافات:

۱- بد نیست بگویم که این همان Aloe Vera است که امروزه کلّی هم استعمالش مُد شده!

۲- صبر، همان نشستن در خیمه‌است، و گوش کردن به رجزخوانی فرزند، که یک‌تنه به عرصهٔ دشمن می‌زند. صبر، یعنی خواهری کردن برای مردی که سرش را بر نیزه کرده‌اند و سنگ‌بارانش می‌کنند. و اگر زینب (س) صابر نبود، زینب (س) نمی‌شد! و تمام مردان عالم باید از این زن که بی‌شک مردتر از همهٔ مردان در مجالس یزید از حسین (ع) دفاع کرد درس بگیرند.

۳- از آن‌جا که در اکثر اشعار دارای مضامین عرفانی می‌توان رنگ و بویی از عقاید عرفانی دورهٔ شیخ اشراق یافت، بی‌ربط نیست که فرض کنیم نقش خضر در این شعر هم با گفته‌های شیخ یک‌سان بوده، و همان‌طور که در «عقل سرخ» می‌بینیم، خضر همان ره‌نمای رسیدن به آب جاودانه و جاودانه‌ساز حبّ الهی است.

۴- اشارهٔ واضح به آیهٔ «لو انزلنا هذا القرآن علی ...»

۵- در قرآن صبر و مشتقّاتش کلاّ ۱۰۳ بار در ۹۳ آیه و ۴۵ سورهٔ مختلف آمده‌اند.

۶- خدا در آیهٔ ۲۴۹ بقره یاد‌آوری می‌کند که هم‌واره با صابرین است. هم‌چنین در ۱۵۷ بقره به پیام‌بر می‌گوید که صابرین را بشارت به بهشت دهد. خود او در ۱۴۶ آل عمران صابران را کسانی می‌داند که در برابر مصیبت‌ها و هر بلا و سختی و فشاری که بر انسان وارد می‌شود و چیزی را از او می‌گیرد، تحمل کرده و سستی و ضعف به خود راه نمی‌دهند و ناتوان و عاجز نمی شوند.

نظرات 8 + ارسال نظر
زرایر چهارشنبه 30 مرداد 1387 ساعت 01:34 ق.ظ

سلام

همه حرفاتون درسته و ارزشمند ؛ ولی با این نکته ای که اشاره کردین ؛ خفن موافقم :

اما یادمان نرود که صبوری یکی از مشکل‌ترین خصائل دست‌یافتنی است. انسان‌ها در بوتهٔ ابتلاء محتاج صبر و شکیبایی هر چه بیش‌تر هستند و اگر صبر هم‌نشین‌شان نباشد، در آزمایشات الهی باز می‌مانند.

منم اتفاقا موافقم :D
راستی کارتون خیلی جالب بود که در بین اصلاح متن نظر دادین! :D
چه سرعت عملی

گاما چهارشنبه 30 مرداد 1387 ساعت 01:40 ق.ظ http://gamalight.blogfa.com

سلام
صبر چیز خوبی هست در کل ولی در بعضی از این صوفی گری ها صبر بی موردی اضافه میشه صبر بر بلا خوبه ولی بلایی که خدا برای امتحان آفریده باشه نه بلایی که انسان به خودش تحمیل کنه!
خوب صبر مشکله ولی پس از سختی صبر ما آسانی داریم!
پس صبر کنیم!
سلامت باشید

صد در صد موافقم! مخصوصا که ان مع العسر یسرا

زرایر چهارشنبه 30 مرداد 1387 ساعت 08:19 ق.ظ

سلام

من هرشب ؛ هروقت اعصابم از یه جایی خورد میشه ( که تقریبا هرشب خورد میشه ) یه سری به دو سه تا وبلاگ خاص می زنم و مطالب قدیمی شونو میخونم . وبلاگ شما که هربار میام ؛ یه مطلب جدید هست ! ذوق می کنم و میخونمشو هرچی همون لحظه حس می کنم ؛‌ می نویسم !

بعد نوشتنم هم ؛ متاسفانه ؛ عادت ندارم برگردم و هرچی نوشتم رو بخونم . چون تجربه به من ثابت کرده ؛ هرچی همون اول حس می کنم ؛ حس واقعی منه و تجدید نظر توش اشتباهه !

درمورد دیگران شاید برعکسش درست باشه !‌یعنی با تفکر به نتایج بهتری برسن ولی نتایج بهتر من ؛ همیشه با حس درونیم و اعتماد به اون به دست اومده !

اینه که همیشه به سرعت میام و نظر میدم .

البته الان فهمیدم که وسط اصلاحتون بوده ؛ چون سری قبل شماره های ۳ و ۴ رو ندیده بودم

موفق باشید !

من اصولا نظرات اولیه شما رو با جدیت فراوان تحویل می‌گیرم!
شما هم موفق باشید

ایده چهارشنبه 30 مرداد 1387 ساعت 09:23 ق.ظ

من که آدم صبوری نیستم اصلن...
این آلوه ورا هم خیلی مفیده... کاش هرچی مد میشه همینقدر مفید فایده باشه!

من اما کفر مامان بابامو در میارم بس که تو بعضی چیزا (!) صبر می‌کنم.
من از این آلوئه ورا اصلا دل خوشی ندارم. :D
یه بار در حال خوردن بادام زمینی یه دونه عصاره شو خوردم ... یعنی تو زندگیم ترکیب بدتری رو تجربه نکرده بودم.
امّا کلا مزه‌ش رو دوست دارم.

آیدا چهارشنبه 30 مرداد 1387 ساعت 10:41 ق.ظ http://sofiya.blogsky.com/

سلام
ممنون که به وبلاگم بدون اطلاع از آپ همیشه سر میزنی واقعا خوشحالم کردی
مطالب وبلاگت مثل همیشه پرمحتوا و قابل تامله
صبر برای آغاز صبر برای پایان صبر برای دلخوشی ها برای رسیدن ها برای احساس کردن هابرای اوج گرفتن و پرواز کردن برای دوست داشتن برای عاشق شدن میدونی که عشق تو یه نقطه به وجود میاد ولی با گذشت زمان و صبوری عاشق میشیم.
صبر مثل کوه در مقابل دریای بیکران زندگی هستش که تو زندگی بعضیا قدر یه تکه سنگم نیست چون آخه زندگیشون دریایی نیست
مثال : خودم
ولی همیشه صبر میکنم و صبر وصبرو صبر فقط برای این که ...
اندکی صبر سحر نزدیک است
موفق باشی

من کلا وب‌لاگ‌های زیادی رو نمی‌خونم. امّا وب‌لاگ‌هایی رو که می‌خونم خوم مرتّبا سر می‌زنم (اگه وقت اجازه بده)
مطالب شما هم برام دل‌نشینه. خاصّه برخی از اشعاری که می‌ذارین منو یاد خیلی چیزا می‌ندازه.

همت چهارشنبه 30 مرداد 1387 ساعت 02:21 ب.ظ http://heyatonline.blogf.com

ای هدهد صبا به سبا می‌فرستمت

بنگر که از کجا به کجا می‌فرستمت


حیف است طایری چو تو در خاکدان غم

زین جا به آشیان وفا می‌فرستمت


در راه عشق مرحله قرب و بعد نیست

می‌بینمت عیان و دعا می‌فرستمت


هر صبح و شام قافله‌ای از دعای خیر

در صحبت شمال و صبا می‌فرستمت


تا لشکر غمت نکند ملک دل خراب

جان عزیز خود به نوا می‌فرستمت


ای غایب از نظر که شدی همنشین دل

می‌گویمت دعا و ثنا می‌فرستمت


در روی خود تفرج صنع خدای کن

کآیینه خدای نما می‌فرستمت


تا مطربان ز شوق منت آگهی دهند

قول و غزل به ساز و نوا می‌فرستمت


ساقی بیا که هاتف غیبم به مژده گفت

با درد صبر کن که دوا می‌فرستمت


حافظ سرود مجلس ما ذکر خیر توست

بشتاب هان که اسب و قبا می‌فرستمت

طایر خویشتن‌ات راه بصیرت بسته
ورنه آن یار نهان نیز عیان می‌آید!

در شب ظلمت جهان روی تو آفتاب من
پردهٔ جان خسته‌ام جمله شده حجاب من

ای صبا غیر تویی از من خود بی خود شو ...

ایده چهارشنبه 30 مرداد 1387 ساعت 05:12 ب.ظ

ببخشیدا یه سوال. شما چی خوندید؟؟!! و کجا؟؟!! اگر به یکیش هم جواب درست بدید برای من کافیه!

در پاسخ، یک عدد نظر در کامنت‌دانی وبلاگ خودتان موجود است!

فاطمه پنج‌شنبه 31 مرداد 1387 ساعت 01:06 ق.ظ

اینکه میگن ز غوره حلوا سازی و اینا هم هستش.البته ضرب المثلش کاربرد زیاد داره.
صبرم خوب چیزیست.(کپی رایت داره یه جورایی این جمله)

همین دیگه چیزی به ذهنم نمیرسه.

صبر کلا خوبه که نه، یه نمه به نظرم توی زندگی الان ضروریه!
البته می‌دونم که شما کلا خیلی بیش از اندازه آدم صبوری هستی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد